Och idag…

… kom det brev från Försäkringskassan med information om att de från och med augusti sänker mitt bostadstillägg med 1000:-. Tydligen på grund av att jag varit sjukskriven i mer än 6 månader nu. Sparka på den som ligger bara. Det är vad arbetslinjen går ut på. Jobbar du inte, får du heller ingen hjälp.

Jag erkänner mig härmed besegrad. Har kämpat som en gris med min sjukdom och mitt ensamma ansvar om min son hela året. Trots allt har jag hållit modet uppe och varit glad och positiv hela tiden. Är äntligen framme vid målsnöret. Fyra dagar kvar i Lund, sen är jag ”på andra sidan cancern” för att sakta börja klättringen tillbaka till ett normalt liv. Det borde vara en glädjens stund, men nu är jag nere i avgrunden istället – slut, sänkt, nere på botten. Allt känns svart. Har inte gråtit så här mycket under hela året som jag gjort det senaste dygnet. Jag mår fysiskt och psykiskt dåligt. Orkar inte vara social. Orkar inte prata med någon.

Positivt idag är att jag var i kontakt med Lydiagården i morse och det kommer att ordna sig ändå för mig, så jag kommer att åka på rehabilitering som planerat. Och gissa om jag behöver den tiden för mig själv! Tid att äntligen tänka på mig själv och ta hand om bara mig och tillåta mig vara sjuk, som läkare och kuratorer predikat gång på gång. Sen ska jag resa bort några dagar och inte tänka en enda cancertanke utan bara njuta av att jag har ett liv och ha det bra, tillsammans med någon som får mig att må bra. Kosta vad det kosta vill. Jag får väl leva på nudlar och vatten i höst.

8 thoughts on “Och idag…

  1. men fy fan! Varför varför varför?! Jag jobbar och sliter dag ut och dag in året om och jag betalar skatt. Massor av skatt.
    Nu är det så att jag är inte just nu i alla fall i behov av dom skattepengarna då jag är frisk, har inga barn i barnomsorg och vi vuxna klarar oss utan hemtjänst så jag vill att mina skattepengar läggs där dom hör hemma, det vill säga hos dom som har det som du.
    Jag kommer även i nästa val att rösta mot skitsystemet, samma som jag gjorde sist!
    Fram till dess hoppas jag handläggaren tänker om och tänker rätt!
    Kram vännen!

  2. Hoppsan! Såg detta nu, då hade jag inte behövt gå så hårt Cancerhjälpen då… :-) Förjävligt med f-kassan…får blir nästa mailmottagare!!!

  3. Va? Hur resonerar FK egentligen? Man blir så rik på sjukpenning att man inte behöver lika mkt bostadstillägg? Ring din handläggare och överklaga!! Om du orkar….

    Jag vill passa på att tacka dig att du delar med dig av din resa, det har hjälpt mig jättemycket!

    • Tack Maria! Jag ser att även du tappar naglar… Fy fasen.

      Tro mig, jag är en fighter! förutom att slåss för mitt fondbidrag i förmiddags genom mail med beslutsfattarna samt telefonkontakt med Lydiagården och min kurator har jag även ringt Försäkringskassan och ska bli uppringd av en handläggare i morgon eller på måndag. Men vad gäller dem har jag inga förhoppningar, det är jobblinjen som gäller och jobbar du inte får du mindre bidrag så du ser till att bli frisk fort som f*n och kan komma ut i arbetslivet igen. Hur sjuk du än är. :(

Lämna en kommentar

