Nu räcker fingrarna till

Från och med idag kan jag räkna ner antalet strålbehandlingar på mina fingrar. Efter dagens omgång är det nu 9 gånger kvar. Sen är jag klar! Färdig. Finito. Frisk. ? Ja det får vi verkligen hoppas att jag är, men det finns såklart inga garantier för det. Allt kan hända, precis när som helst.

stralskadaDen strålade huden är nu ganska röd och irriterad. Jag är full med prickar som ser ut som små fräknar. Det kliar och jag är glad att jag hade Tavegyl hemma, de lindrar en hel del. Jag smörjer mig flera gånger om dagen dels med mjukgörande kräm, Decubal och dels med kortisonsalva, Locoid. Jag har också parfymfri, svalkande, kylskåpskall Aloe Vera gel som jag varvar med. Det är rätt skönt att få den svala gelen på huden när det kliar. Nu har jag 9 strålningar kvar, huden lär bli sämre och sämre för varje gång och det kan sitta i upp till två veckor efter sista behandlingen om jag förstår det rätt.

Jag känner ingen direkt oro för dessa biverkningar, jag kommer att klara dem. Tack vare Tavegylen kliar det inte så våldsamt att jag behöver klia på det, så jag river inte upp några sår. Åtminstone inte än. Mitt råd till alla som ska strålas är att se till att få ett recept på både kortisonsalva och Tavegyl! Håll huden mjuk och smidig, smörj, smörj, smörj med fet, mjukgörande parfymfri kräm. Använd parfymfri duschtvål. Helst ingen deodorant i den strålade armhålan, i annat fall parfymfri dito. Och använd den ursprungliga protesen av vadd som släpper igenom luft, istället för den av silikon.

Det blå strecket intill armhålan har naturligtvis färgat av sig på min vita BH, men jag kan lugna alla oroliga med att det går att tvätta bort med hjälp av Vanish. :-) Jag sprayade på det färgade området och lät det ligga ett dygn innan tvätt. Bildbevis finns!

BH
Min största oro just nu gäller min arbetslöse tonåring som inte får tummarna loss att skicka in några spontanansökningar till de stora dagligvaruhandlarna som Coop Forum, ICA Maxi, Willys och liknande. Han kan ju inte förlita sig på att Willys Emporia kommer att höra av sig i höst, eller att han får det sökta jobbet på City Gross. Sån tur har ingen att de får napp på första ansökningen de gör.

Jag försöker peppa honom att cykla iväg till butikerna och visa upp sig och be att få lämna sitt CV, men han vägrar. Han vågar inte riktigt. Men ta med en kompis då, som moraliskt stöd för fasen! Försöker få honom att fatta att det är precis vad han kommer att få höra på AF när han blir kallad till jobbsökarkurs. Jag säger till honom flera gånger varje dag att åtminstone försöka fixa sina spontanansökningar så han kan få iväg dem. Det är inte det att han inte vill jobba, för det vill han verkligen, han har helt enkelt inte fattat vad som krävs av honom för att få ett jobb – trots alla mina ansträngningar. Men jag talar för döva öron. Det är inte lätt att vara den ende som sätter press på honom.

Det tär på mig att han bara glider omkring och flyr in i datorspelet. Det tär på mig att han sitter uppe halva nätterna och tror han kan sova hela dagarna. Det är ett helvete att få honom ur sängen på förmiddagarna, för jag anser inte att han ska sova bort dagarna. Han ska ägna dagarna åt att leta jobb, vi ska vara i någorlunda fas med mattider. Men han har fått ultimatum nu, antingen accepterar han mina regler och engagerar sig i jobbsökandet eller så får han flytta hem till sin pappa. Där är det ändå ingen som bryr sig om ifall han äter eller sitter uppe på nätterna och sover hela dagarna.

Glädjande nog mötte jag vår husvärd för några dagar sedan som bara öste beröm över Bertil sen han sommarjobbade på MKB. Han sa att om Bertil söker nästa år igen kommer han garanterat att få sommarjobb då också. Det är ju roligt att höra, men han behöver något att göra innan dess.

2 thoughts on “Nu räcker fingrarna till

  1. Jag tycker du ska räkna dig som frisk efter avslutad behandling. Det finns ingen vits med att oroa sig för eventuella återfall, lika lite som att oroa sig för vilken sjukdom som helst innan man får den. Det tar bara en massa energi och livskraft!

    • Helt rätt! Jag har ärligt talat betraktat mig som frisk ända sen operationen och har sett behandlingarna endast som förebyggande. Det är väl därför jag vågade hoppa av sista Taxen. Men hur man än vänder och vrider på saker och ting så finns det aldrig några garantier för någonting. Dock inget jag i dagsläget går och oroar mig för. Jag har andra bekymmer som tar all min energi. Tur det kanske. :-)

Lämna en kommentar

