Rehab

Idag ringde de från Lydiagården för de hade en plats till mig i höst. Jag ska på rehab! Tyvärr var det för tidigt för mig för det var mitt under strålbehandlingen, men nu står jag på listan så nästa gång de ska dra igång en kurs för bröstcancerpatienter är det min tur. :-) Hoppas jag. För det är inte sökt några fondmedel för mig. Det ska tydligen kuratorn göra…

Jag har alltid tyckt att mötena med min kurator inte ger mig något, hon verkar lite vimsig och det känns mer som att hon tycker hon ska vara någon sorts samtalsterapeut än något annat. Jag behöver ingen samtalsterapi, jag behöver konkret hjälp med det praktiska. Vad har jag för rättigheter och möjligheter vad gäller ekonomiskt bistånd till exempel? Och annat praktiskt som jag som patient inte vet något om. Tyvärr verkar inte hon heller ha någon som helst aning. Jag vet inte hur många gånger jag har berättat saker för henne som hon borde känna till – och hon har sett ut som ett frågetecken och svarat ”jasså?”. Och nu har hon semester, så nu får jag inte ens tag i henne så hon kan skicka in ansökan om fondbidrag för min rehabiliterng. Suck.

tummen_avIgår morse hittade jag en tumnagel i sängen, så nu har jag tappat två naglar. Den kvarvarande nageln ser väldigt konstig ut, som en liten skidbacke. Närmast nagelroten är det alldeles tjockt och bulligt, medan det yttersta är tunt som papper ungefär – och alldeles skrynkligt. Inte fräscht alls. Halleluja för nagellack! :-)

Det är annars inte mycket att skriva om just nu, det händer inte så mycket. Håret ser ut som svinto, men är mjukt och fint – om än lite glest. Ögonfransarna börjar komma så smått, men är väldigt glesa även de. Ögonbryn har jag i princip inga. Naglarna ramlar som sagt en efter en, men det finns nytt under och jag tror jag kommer att klara mig med fyra tappade naglar totalt. Annars mår jag hur bra som helst! Antihormoerna märker jag inget av ännu, mer än att jag svettas som en gris på nätterna. Men det har jag å andra sidan gjort förut också från och till, så det är inget nytt direkt.

Jag kämpar på med utejympan och klarar de allra flesta passen. Det är olika ledare varje gång och de har väldigt olika program och musiksmak. Ibland blir det bara för mycket hopp och konstigheter, för att inte tala om dålig musik. En gång var det så dåligt att jag gav upp. Givetvis blev jag ertappad av min chef – nåja, före detta om det ska vara rätt – som var ute på promenad. ”Jasså det är det här du menar med jympa” sa hon och tittade menande på min lata uppenbarelse. :-) Idag har jag dock jobbat hårt – var fanns chefen då? – vi hade en bra ledare. Fick ett mindre fnissanfall när hon bad oss ”försöka hitta magen”. Försöka? Jag har inga som helst problem att hitta min mage…

På tal om mage, har jag berättat att bröstrekonstruktionen som ska göras så småningom görs genom att man tar en del av magen och bygger upp ett nytt bröst av? Jag kan knappt bärga mig! :D

4 thoughts on “Rehab

  1. Usch vilket skit med naglarna :o(
    som sagt tur att det finns nagellack :o)
    Det där med Rehab är det ingen som tagit upp med mig :o(
    Jag har ju min sista cyto på onkologen nästa vecka det måste jag prata med dem om.
    Jag vill givetvis med komma iväg på det..
    Kanske inte har det i vårt landsting men jag ska fråga…
    JAg kanske ska göra en rekonstruktion iallafall då , undrar om de fixar till lite mag fett i båda då ;o)
    Skönt att höra att du mår bra // Kram kram

  2. Det är det jag säger, det finns business i det här med att donera magfett till stackars magra kvinnor som behöver en ny eller större byst! Se så många som frivilligt anmäler sig! Skönt att höra att du fortfarande mår bra. Kram från landet!

  3. Underbart Else, jag blir lycklig av att läsa dina inlägg, du är fantastisk! Skicka namnet på den där bröstkonstruktören, det där med att plocka fett från magen låter ju helt underbart, jag har gott om det så det kommer inte att bli några problem för mig :-)
    Kram på dig!

  4. Vill omedelbart anmäla mig som frivillig donator! Skulle ditt fett inte räcka så har jag nämligen så att det räcker och blir över till en rejäl dollypartonhylla – åt oss bägge två :)

Lämna en kommentar

