Från kiwi till gubbe

gubbstubbNu händer det saker minsann! Håret växer så det knakar, jag har gått från långhårig kiwi till gubbe på bara ett par veckor. Fortsätter det så här kan jag snart beställa tid för klippning hos Marie. :-) Jag stoltserar nu med ett vitt gubbstubb, med en avvikande mörkgrå fläck i nacken. Och jag visar stolt upp det på stan numera, inga mer sjalar för mig!  De sjalar som jag lånat ligger tvättade och strukna för att återlämnas till sina rättmätiga ägare och mina egna åker med i nästa tvätt. Dem kan jag använda som sig bör i höst, runt halsen.

tillvaxtNågot annat som växer är mina naglar! Fördelen med nagellack är att man tydligt kan se utvecklingen från förra veckan. Jag vet dock inte hur de ser ut under lacket, om den lösa delen av nageln ”flyttas” utåt, eller om det ser likadant ut fortfarande. Dock känner jag tydligt att tummar och pekfingrar definitivt är lösa, men det är ju också de som var brunaktiga, så där finns nog inget hopp. Jag bävar för morgondagen när lacket ska bort och nytt sättas på.

Jag har fortfarande inte börjat äta mina antihormontabletter för receptet hade inte kommit in på apoteket än, var där både i lördags och i tisdags för att hämta ut. Till slut blev jag tvungen att ringa till cytostatikamottagningen för att efterlysa mina recept så jag kan komma igång med medicineringen. Det är för dåligt! Det är inte första gången ett recept inte blivit inskickat som utlovat. Gammal och konservativ som jag är måste jag påpeka att ”det var bättre förr”. ;) Då fick man sitt recept i handen direkt och kunde hämta ut på hemvägen. Jag fick pratat med en sköterska igår som skulle be en annan läkare skriva ut… suck. Jag hoppas att min fortsatta sjukskrivning inte slarvas bort på samma vis.

När jag ändå hade sköterskan på tråden passade jag på att fråga om de ville ha lite böcker till sin bokhylla på avdelningen till inneliggande patienter och det ville de gärna. Jag behöver rensa lite i bokhyllan och tycker det känns onödigt att kasta dem. Så nästa vecka ska jag traska dit med en påse böcker.

Idag upptäckte jag att man säljer protes-bh på Lindex! De har förvisso inget gigantiskt utbud, men dock finns det och de var inte alls så dyra som andra är. Jag var inne där idag, men naturligtvis var min storlek slut. Men det finns fler Lindex i stan. :-) Med tanke på hur många som drabbas av bröstcancer kan jag tycka att det är märkligt att inte fler av de stora kedjorna har ett litet sortiment. Vid en snabb sökning hittar jag även några på Twilfit.

För övrigt kan sägas att jag mår hur bra som helst nu. Jag har hämtat mig från sista behandlingen, allt känns som vanligt (bortsett från naglarna då alltså) och jag har varit på språng hela veckan. Det är underbart att inte behöva planera sin tid utifrån vetskapen om att man ska må dåligt under en viss tid på grund av cytostatikans biverkningar!

Äntligen kommer värmen så det blev minsann ett par timmar på stranden igår. Jag har väl aldrig varit så blek någonsin vid den här tiden på året som nu. På kvällen var det dags för utejympan som vi avslutade med lite bubbel i det gröna för att fira min befrielse. Lite utflykter med sommarkortet har jag också hunnit med – Båstad i onsdags och Ystad idag. På söndag bär kosan till en god vän i Skivarp. Det är förvånande hur fort man glömmer plågorna så fort man mår bra. :-)

One thought on “Från kiwi till gubbe

  1. Låter härligt, visst är det fantastiskt att ”förträngningsmekanismerna” i hjärnan är så utvecklade, dvs att man så snabbt glömmer bort det dåliga när man mår bra. NJUT nu av sommaren!!!
    Kram
    Karin

Lämna en kommentar

