Platt fall

Mina fem extra ”må-bra-dagar” ter sig just nu väldigt avlägsna. Upp som en sol och ner som en pannkaka kan man väl säga efter de senaste dagarnas äventyr. Min feber resulterade mycket riktigt i en ny inläggning på isoleringen. Jag väntade in i det längsta i söndags med att ringa, var orolig för att bli skickad till Lund igen och hoppades väl att allt skulle gå över av sig själv. Något det givetvis inte gör när man är cytostatikabehandlad.

Febern var förvisso inte skyhög men de ansåg det bäst att jag kom in för provtagning. Vis av erfarenhet och med kännedom om min egen kropp fann jag det för gott att packa väskan och kasta mig iväg på cykeln – igen. Ja nu vet jag att det finns en och annan som tycker jag är stollig, men herrejesus, det tar typ tre minuter att cykla till sjukhuset. Hellre cykla i tre minuter än att riskera att hamna i en taxi med en förkyld chaufför om jag är infektionskänslig. En taxi som dessutom måste köra en mycket längre väg.

neutrofilaOch infektionskänslig var jag! De neutrofila var nere på 0,1 igen… Inga värden var bra för den delen. Den här lappen fick jag av sköterskan. Mitt HB gick ner till 96 dagen efter och jag fick under måndagen ännu en påse blod. Tack alla blodgivare!

Denna gången blev det bara två nätters inläggning. I eftermiddags blev jag hemskickad med penicillin att ta till och med lördag. Jag har varit alldeles för trött för att orka med någonting och har mest legat i soffan och slumrat. Hoppas jag är piggare i morgon.

Det är alldeles uppenbart att min kropp inte orkar med Taxoteren! Dels har jag nu blivit inlagd två gånger med samma låga värden, dels hade jag ursprungligen för låga värden för att bli behandlad – trots att jag redan fått uppskov med behandlingen flera dagar. Jag hade ju blivit lovad 10% lägre dos denna gången, men så blev det aldrig då läkaren missat att skriva in det i journalen och jourhavande läkare bestämde att det skulle ges full dos, med starkare Zarzio-sprutor för återhämtningen av de vita blodkropparna.

De dåliga värdena är illa nog och med tanke på hur naglarna ser ut nu så kommer de att ramla av som torra höstlöv med nästa dos. Jag har därför beslutat mig för att jag inte tänker ta sista dosen! Jag utsätter mig inte för detta en gång till och jag utsätter inte mina naglar för risken. I den mån jag kan rädda det som är kvar så tänker jag göra det. Har diskuterat det med de läkare jag mött dessa dagar och förklarat att jag inte orkar en sådan omgång till. De har full förståelse för detta och har bett mig ta upp det på nästa inbokade läkarbesök som är nästa vecka. Som de säger, detta är ju framför allt i förebyggande syfte. Det är inte heller första gången Taxoteren avbryts för en patient.

För den som nu tänker komma med käcka cheerleaderkommentarer om att jag ”inte ska ge upp” och att jag ”kommer att klara det” eller ”tänk på framtiden” kan jag säga med en gång – glöm det! Innan någon ens tänker tanken att försöka peppa mig i den här frågan så vill jag be er tänka på mig varenda gång ni plockar upp någonting med era naglar, kliar er eller på annat vis använder era naglar. Tänk er känslan av att varje gång så lyfter nageln från nagelbädden. På alla fingrarna.

Det här är inget jag behöver rättfärdiga inför någon annan än mig själv och därmed inte öppet för diskussion. Ingen kan tvinga mig till behandling. Jag har hela tiden varit en positiv cancerpatient som tagit det mesta med glimten i ögat. Positivt tänkande är och har varit min ledstjärna. Men det här utsätter jag inte min kropp för en enda gång till! Vänligen respektera mitt beslut. Jag har tagit min sista behandling och tänker nu njuta av sommaren fram till strålbehandlingen börjar.

4 thoughts on “Platt fall

  1. Ja Tax verkar tuffare även på mig känner jag..
    Jag är så trött på alla biverkningar nu så hälften vore nog..
    Jag blev inte inlagd
    igår men fick åka hem med dubbeldos av två sorters penicillin..
    Sen är jag fullt påverkad av långtidsverkande morfin och korttidsverkande morfin..
    Fattar inte hur mycket kroppen orkar…
    Benen och armarna orkar jag knappt inte lyfta..
    Ett jäkla skit är det idag ;o)

    Hoppas mina sista 2 blir bättre..

    Var rädd om dig // Kram kram

  2. Jag tycker du är en riktig kämpe, och jag ser inte fram emot Taxoter behandlingen men dina inlägg ger mig både kraft och kämpaglädje! Hoppas du mår bättre snart, en stor kram från en medsyster!

Lämna en kommentar

