Sprängas inifrån…

Jag trodde jag visste vad smärta är, men jag hade ingen aning. Nu vet jag! Det finns inte en millimeter av min lilla kropp som inte skriker i protest. Det är som att sakta sprängas inifrån. Skelettet knakar, det skär som knivar genom märgen. Fingertopparna känns som om jag klämt i en dörr, jag kan inte ta i någonting utan att det smärtar. Minsta lilla tangenttryck är en påfrestning.

Jag har levt på Alvedon och Ipren hela dagen, regelbundet var fjärde timme. Det har tagit udden av det värsta, men när klockan var 16 insåg jag att jag inte skulle kunna sova i natt på bara dem, så jag ringde cytostatikakliniken för tyngre medel. Inga problem! Dock visade det sig att de redan ringt in ett recept på Tramadol i onsdags. Varför sa ingen det till mig? Det är tur jag mår bra för övrigt, så jag kunde cykla och hämta min medicin.

Efter att noga ha studerat bipacksedeln inser jag att dessa piller ska jag inte ta mer än i yttersta nödfall. Typ till natten så jag kan sova. Det är ju rena rama narkotikan!

”Innan du börjar behandlingen med Tramadol STADA ska du tala om för din läkare om du är eller har varit beroende av narkotika”

Ingen frågade… Det är ju tur man inte har sådana problem!

”Innan du börjar behandlingen med Tramadol STADA ska du tala om för din läkare om du har benägenhet att få kramper eller epileptiska anfall”

Ingen frågade om det heller…

”Innan du börjar behandlingen med Tramadol STADA ska du tala om för din läkare om du har andningssvårigheter.”

Frågor på det?

Några av biverkningarna är illamående och yrsel… NEJ säger jag bara! Den enda fördelen med den nya behandlingen just nu är att jag inte är yr! Andra biverkningar är muntorrhet, svettningar och frånvarokänsla. NEJ, NEJ, NEJ, jag är redan torr i munnen, har fått nog av att känna mig frånvarande och jag svettas ymnigt som värsta klimakteriekäringen. Behöver inte mer av det heller. Det får bli ett piller till natten och hoppas jag kan sova, sen får jag försöka härda ut på dagtid med hjälp av kombinationen Alvedon/Ipren.

Vilket är värst? Om jag ska välja mellan nu och de tidigare behandlingarna med FEC så föredrar jag ändå det här. Åtminstone än så länge, jag vet ju inte vartåt det barkar, men som det känns just nu är smärta trots allt något man kan döva någorlunda med piller. Jag är dessutom ganska van vid att ha ont lite varstans. Det är vardagsmat för mig, det är en känsla jag kan hantera. Tror jag. Yrsel och tröttheten går liksom inte att göra någonting åt. Men det kanske är en åsikt jag måste revidera vad det lider. Det har ju bara precis börjat.

8 thoughts on “Sprängas inifrån…

  1. Hej på dig, Är det TAXen du dragit igång med nu ?
    Jag hörde att man kunde få ont i leder av den :-(
    Det positiva är väl om denna hemska trötthet försvinner..Sen vet man ju inte vilket som är bäst ännu kanske.
    Själv har jag en FEC kvar sen är jag halvvägs vad det gäller cyton..
    Hoppas verkligen att du får vara pigg under din sons student <3
    Hoppas du har hjälp att ta till som kan ixa och styra om du inte orkar, vet själv av erfarenhet att det kan bli mycket styr ;-)
    Hoppas du får sova gott // Kram Kram

    • Japp, det är taxen som är igång. Det suger musten ur en, men tack vare att jag går på värktabletter konstant så sover jag en hel del. Skönt det. Studenten ja… jag hoppas verkligen jag är på benen tills dess för här finns ingen annan som styr upp det åt mig. Men det är ju några veckor dit. :-)

      Sköt om dig och lycka till med nästa behandling. Sen är du halvvägs! Bara kämpa på, vi ska klara det här!

    • Den här cytostatikan är tuffare än de tre första, det var jag förberedd på. Som läkaren sa, ”nu drar vi åt tumskruvarna”. Och det var ett väldigt bra uttryck. Jag känner mig som om jag sitter i ett skruvstäd. Det här var väntat, men man kan såklart aldrig föreställa sig hur det ska kännas. Det går förhoppningsvis över snart.

  2. Har inte varit här på ett par dagar och det verkar ju hänt en del… Hoppas det onda lägger sig och att du kan få må bra! Är så himla glad för din skull att slutet på behandlingen är i sikte, håller en tumme och tå för att det inte blir värre än det varit! Du är en fantastisk kämpe med en inställning som fler borde lära av.. Stor kram på du fantastiska kvinna!

Lämna en kommentar

