Tankad

Med tanke på hur trött jag är i vanliga fall när jag får sova tills jag vaknar av mig själv, var det öken att stiga upp när klockan ringde 06:30 i morse. Efter 40 minuter i halvkoma kravlade sig denna sengångare sig ur sängen och sen blev det minsann bråttom! Klockan 08:00 checkade jag in på cytostatikakliniken. Jag hade förmånen att vara först på rummet, vilket innebar att jag fick välja säng. Självklart tog jag fönsterplatsen! Med balkongdörren öppen kunde jag ligga där och njuta av vårluften och lyssna på fågelkvittret utanför. Måsarna och kråkfåglarna var verkligen i högform…

Först togs det blodprov för analys så jag skulle få rätt blod. Den analysen skulle ta två timmar att få klart. Jag bad om en filt, men fick ett tjockt vadderat täcke instoppat i ett nymanglat, svalt påslakan som jag drog över huvudet för att stänga ute både ljud och ljus. Ljuvligt! Där sov jag gott fram till klockan var 10 då första blodpåsen, med 250 ml färskt blod, kopplades in i min PICC-line. Jag skulle få två sådana påsar och varje påse tog drygt 1½ timme. Till slut packades min PICC-line omsorgsfullt in igen och klockan 14:10 kunde jag lämna kliniken, med magen kurrande av hunger. Det var första gången på en vecka jag verkligen kände mig hungrig!

Eftermiddagen har jag och Bertil tillbringat i stan, han behövde lite nya munkjackor och allergimedicin och jag behövde komma ut och röra lite på mig. Jag har mått bättre än på länge, inte alls känt mig särskilt yr och snurrig. Nu får jag njuta av detta fram till onsdag, då jag än en gång ska pumpas full med gifter och på nytt sjunker ner i ett vakuum av orkeslöshet.

Tack till alla blodgivare! Änglar är vad ni är!

Det blev nog ett litet missförstånd med senaste inlägget som skrevs i onsdags. Således var i morgon i onsdagens inlägg lika med igår och inte i morgon, vilket innebär att utflykten till Jägers inte är i morgon utan var igår. Någon som hängde med? Jag får nog vara lite mer precis med veckodagarna när jag skriver. ;-)

Hur som helst, igår (torsdag = Kristi himmelfärdsdagen) trotsade jag alla dåliga blodvärden och cyklade till Jägers i det strålande vädret. Halvvägs dit fann jag för gott att slita av mig min huvudbonad, svetten rann och jag höll på att svimma av värmeslag. Satte på mig den igen när vi kom fram, men det var helt enkelt för varmt med den på så den åkte av igen. Tyvärr har jag inte hittat några sjalar i bomull, vilket gör att det blir väldigt varmt på huvudet i huvudbonad när solen skiner. Men, ärligt, jag bryr mig inte om jag måste gå utan. Ingen vet vem jag är, ingen bryr sig om hur jag ser ut. Det är ju som det är och inget att skämmas för. Det var faktiskt väldigt skönt att gå utan något på huvudet även utomhus och jag tror att när det blir sommar och varmt så kommer jag inte att ha något på mig. Kanske en solhatt eller keps. Och sen ska ju håret börja växa igen… :-)

Trots att mitt blodvärde tydligen var så lågt hade vi en jättebra dag. Jag kände mig inte det minsta trött när vi var där och inte tröttare än vanligt när jag kom hem. Man är alltid trött efter en dag på Jägers. Någon storvinst blev det som vanligt inte, men jag hade senaste numret av veckotidningen Tara, ett paket toalettpapper samt tre små miniflaskor med vin med mig hem i ren ”vinst”. Tidningen delades ut, toapappret kastade de efter oss och vinflaskorna hade Carina lyckats smuggla med in. :-) Vilken tur att vakterna inte ville inspektera hennes handväska, de brukar annars vara snabba med att visitera alla sådana här dagar. Tack till Carina, den ena flaskan slank ner för en liten stund sen. :-)

One thought on “Tankad

Lämna en kommentar

