Avpicclad

Ibland går det inte som man tänkt sig. För att slippa bli stucken i armen vid veckans obligatoriska provtagning hade jag bokat in omläggningen av PICC-linen samtidigt, så kunde proverna tas i den. Tyvärr blev resultatet en igenkorkad lina som inte gick att spola med koksalt. Jag fick traska till cytostatikamottagningen istället, men inte heller de kunde lösa problemet, så de fick helt enkelt dra ut den. Tyvärr innebär inte det att jag blir långvarigt befriad, de kommer att sätta in en ny i nästa vecka. Men tillfälligt är jag i alla fall lös och ledig från min efterhängsna ”kompis”. Ganska skönt faktiskt.

Inte bara blev jag av med PICC-linen, som extra bonus fick jag även ett par härliga  promenader. Först till vårdcentralen, sen därifrån till sjukhuset och så hem igen. På vägen mellan vårdcentralen och sjukhuset passerade jag förvisso hemmet och hade en plan att ta cykeln därifrån, men jag hade fått upp farten och tyckte det var riktigt skönt att gå, så jag fortsatte i rask takt istället. Jag vaknade nämligen med känslan av att vara ”ur dimman” i morse, åtminstone i skallen och kände mig ovanligt pigg. Ute har det däremot varit dimmigt hela dagen.

Kom hem och blev alldeles varm i hjärtat, då Bertil precis fått erbjudande från oväntat håll om att bli sponsrad till en tävling i Ängelholm i helgen. Tänk att det finns så underbara och osjälviska människor! :-)

Pigge Igelkott, det vill säga jag, börjar nu bli skallig på riktigt. Jag har numera flera kala fläckar lite varstans på huvudet. Sofia tyckte den ena såg ut som en påskkyckling. Hemma går jag numera helt utan huvudbonad, ute däremot är det min svarta mössa som gäller. Ibland med, ibland utan en scarf knuten runt. Peruken kommer jag garanterat aldrig att använda! Nästa fredag ska jag gå en kurs ”Look Good – Feel Better” där man får lära sig sminka sig och även att knyta sjalar. Det ser jag fram emot! Nu när våren närmar sig och man äntligen kan släppa vinterkläderna behöver man piffa till sig lite.

Lämna en kommentar

