Giftig igen

Än en gång fullpumpad med kortison och diverse gifter som startar ett nytt krig i min kropp. Denna gången hamnade jag på en mindre sal, med tre sängar. Det kändes inte fullt så surrealistiskt, men jag tycker ändå det är jobbigt att man inte får vara privat i en sådan här stund. Allt man pratar med sköterskan om avlyssnas av övriga patienter och man känner sig väldigt liten. Men bortsett från det, kändes det betydligt bättre denna gången.

Jag fick med mig 8 sprutor (Zarzio) hem som jag ska sticka i magen från lördag till lördag som ska hjälpa till att bilda nya vita blodkroppar, med förhoppningen att jag ska slippa fler blåisoleringar i framtiden. Biverkningarna – för det finns alltid biverkningar – kan bland annat bli ben- led- och muskelsmärta, som i sin tur ska botas med Panodil. Det ena medlet leder alltid till ett annat och jag som hatar att stoppa i mig piller. Suck, men jag får väl härda ut det för några fler isoleringar vill jag inte ha.

Och nu har jag bara fyra gånger kvar… Jag bävar för de tre sista, för de lär få mycket värre biverkningar i form av värk i muskler och skelett, samt sköra naglar, tänder och torr hud med stora hudsprickor som följd. Men den tiden den sorgen, jag kanske slipper lindrigt undan även där, som jag gjort med illamåendet.

Efter en 20 minuters slummer i soffan på eftermiddagen var det dags att bege sig till del 3 av min kurs Lära sig leva med cancer. Det är kul att gå på dessa kvällar, där man möter andra i samma situation. Det utbyts en hel del erfarenheter bland oss patienter och det bjuds på en hel del skratt, tack och lov. Det finns fler som mår som jag, fler som har upplevt den ständiga hungern och som känner sig speedade, det känns skönt att veta. Igår skulle vi få besök av dietisten, perukmakaren och tandhygienisten. Perukmakaren har jag ju redan avverkat men de andra två var jag nyfiken på, särskilt dietisten för att få lite tips om vad man ska äta.

Dietisten var en färglös person som var jätteduktig på att läsa innantill ur den broschyr vi alla fick med oss hem. Det gör jag minst lika bra själv. HELT meningslöst! Det gav absolut ingenting. Perukmakaren visade sig vara min egen Marie och vi satt bredvid varandra, men peruk har jag ju redan. Tandhygienisten hade en massa produkter med sig och henne ska jag be om en remiss till för mer information och för att få recept på vissa produkter. Jag har sköra tänder och fasar för att mina tänder ska ta stryk av det här. Jag kan inte krascha en enda tand till i munnen, så allt jag kan förebygga själv tänker jag ta.

Den här kursen tycker jag man borde fått information om redan när man fick sitt cancerbesked. Det hade varit bättre att gå den innan alla behandlingar eftersom det är då man behöver mycket av den information man får nu. Det är ju så dags med perukmakaren när man redan fått en till exempel. Men jag är glad att den finns, hoppas jag kommer att kunna gå på alla och inte säckar ihop en av dagarna. Men då är det ju tur att Susanne är med, så får hon referera vidare vad man pratat om.

2 thoughts on “Giftig igen

  1. Hej Else. Det är inte varje dag jag hinner läsa din blogg, men dem gånger jag gör, kan jag inte låta bli att förundras av hur du hanterar situationen du befinner dig i. Trots alla svaga stunder har du fortfarande din humor och livslust kvar. Du är fantastisk. Jag tänker på dig. Vi hörs. Kram. Danuta

    • Tack Danuta! :-) Jag vet att du tittar in här ibland och det gläder mig. Det finns ingen anledning att deppa ihop av det här, det finns ju inget som blir bättre av det, tvärtom. Jag är en optimist och realist, jag får ta det som en nyttig lektion och åka med på tåget. Det leder säkert till något gott på andra sidan cancern, det är jag övertygad om. Frågan är bara vad, spänningen är olidlig. ;-) Kram på dig med. Kom gärna förbi på den där fikan vi missade förra veckan!

Lämna en kommentar

