HELT jävla sanslöst!

När man blir behandlad med cytostatika slås det naturliga immunförsvaret ut. Därför får man en massa förhållningsregler för att undvika infektioner.

Undvik folksamlingar!
Åk inte kollektivt!
Umgås inte med små barn!
Umgås inte med förkylda människor!
Kramas inte!
Använd handsprit!

Och så vidare… Trots att jag följer dessa instruktioner åkte jag ändå på feber och blev inlagd på isoleringen med allt för dåliga värden eftersom infektionsrisken var extra hög. Ett par dagar efter hemkomst ska man då ta nya prover för att de ska se så man repat sig. Dessutom ska man ta prover dagen innan nästa cytostatika för att det inte ges någon behandling om värdena är för dåliga. Dessa två provtagningar råkar sammanfalla denna gången och skulle göras idag. Jag ringde cytostatikamottagningen för att höra vart jag ska gå för att göra det, eftersom jag instinktivt kände att UMAS provtagningscentral inte är det ultimata stället för en som är infektionskänslig. Döm om min förvåning när de säger att det är dit jag ska gå! Eller till vårdcentralen. Eftersom vårdcentralen inte skickar iväg några prover förrän klockan 15 och de vill ha svar på proverna i tid så de vet om jag ska få någon behandling i morgon, så var inte det ett alternativ.

Kom till provtagningen, 25 före i kö för att anmäla sig och säkert 25 personer till i väntrummet som redan passerat ”gå” och väntade på sin tur. Totalt minst 50 personer i samma lokal, varav säkerligen flera av dem med infektioner i kroppen. Det är liksom därför man hamnar där från första början. HUR tänker sjukvården? Varför kan inte dessa prover göras på cytostatikamottagningen? Det tog mig en timme från att jag kom dit till jag kom där ifrån. EN TIMME, i en sjuk folksamling, instängd i ett dåligt ventilerat rum. Vad F***** spelar det då för roll att jag hela vägen sköter mig efter alla konstens regler?

Jag har inte lätt för att få panik, men den var inte långt borta idag ska jag säga! Det här utsätter jag mig inte för en gång till, de får bannemej vänta på sina provsvar tills vårdcentralen skickat iväg dem. Punkt!

One thought on “HELT jävla sanslöst!

  1. Ja det är helt galet, det är likadant hos oss.
    Jag frågade sköterskan på labb om man inte bara kunde få knacka på och att de tog en imellan…… Men nej sådana rutiner har vi inte här fick jag till svar..
    Kanske dags att se över rutinerna …..
    Hoppas det gått bra för dig med behandlingen idag // kram

Lämna en kommentar

