Min nya kompis

Får jag presentera min nya livskamrat, som hänger med mig i vått och torrt!

Mr PICC Line:

PICC-line

Kanske en lite väl efterhängsen typ och inte särskilt underhållande, men man vänjer sig. Jag hoppas det är en typ man kan lita på hela vägen.

Det kliar i hårbotten nu… Jag bara hoppas att håret stannar på huvudet fram till onsdag, då jag ska till Marie för rakning. Motvilligt har jag plockat fram peruken för att bekanta mig lite mer med den. Någonting säger mig att vi inte kommer att komma överens, peruken och jag… Men vi får väl se, den ska ju klippas och friseras till en frisyr så lik min egen som möjligt – med luggen åt rätt håll. Tyvärr är det väl så att peruker bäst bärs med hellugg, vilket kommer att göra mig fullständigt knottrig. Jag verkligen avskyr att ha hår i pannan, det kittlar. Vi får väl se. Här är i alla fall en smygtitt på vad som komma ska.

Peruk

Det är ju lite märkligt ändå, jag som aldrig tyckt om mitt hår fasar för den dagen jag inte har det kvar. Men det är väl som det alltid är, man saknar inte kon förrän båset är tomt.

By the way – ingen har ringt från onkologen! :-)

6 thoughts on “Min nya kompis

  1. Hej hej, jag har börjat tänka tanken nu att det troligtvis bara är en månad kvar med mitt hår :0(.
    Jag tycker det känns riktigt jobbigt.
    Vad är det för material i din?
    Jag antar att jag får information på tisdag om hur jag gör för att få min..
    Kommer du att kunna bada i sommar med din nya kamrat på armen ?
    Hihi många frågor som jag egentligen får svar på om jag väntar till tisdag ;)
    Var rädd om dig // kram kram cattis

    • Hej Cattis! Mina peruker är av syntetmaterial, men ser väldigt naturtrogna ut. De liknar väldigt mycket min egen frisyr och hårfärg. Det jag gjorde för att förbereda mig var att klippa mig kort i god tid innan, så jag skulle vänja mig vid att vara korthårig. Jag tror det har hjälpt mig. I Malmö får man en rekvisition på 6000 kronor att köpa peruk för samt namn och telefonnummer på de frisörer/perukmakare landstinget har avtal med. De 6000 kronorna räcker till två peruker.

      Mitt råd till dig är att boka tid där så fort du får uppgifterna, så hinner du förlika dig med tanken i god tid. Ta med dig ett smakråd. Klipp dig i en kort fräck frisyr redan nu, så vänjer du dig. Och du… håret växer ut igen! Redan innan man får sista cytostatikabehandlingen börjar det växa ut små fjun har jag hört.

      Jag får inte bada med min kompis, inte heller basta men väl duscha. Tack och lov lär jag vara färdig med mina behandlingar när badsäsongen startar.

      Sköt om dig! Det går säkert bra, man får åka med det här tåget och på andra sidan cancern väntar säkert något helt fantastiskt.

      • Åh vad jag längtar till det där fantastiska ;)
        Ja man får vara glad åt att sommaren är i intågande och att man slipper ta vintertesan, tror jag skulle tycka att den på något sätt känns värre med allt mörker..

  2. Men vänta lite nu, vissa delar vill vi visst ska kuvas av gifterna! Men resten är ju bra! :-) Håret lär bli toppen men om du inte gillar det så får du väl införskaffa lite sjalar och mössor så du inte fryser om knoppen. O många är snygga rakade så när det blir varmare kan du strunta i det helt o hållet. Lite skinnbrallor o en tatuering på det så kan du bara säga att du bytt stil.. ;-)

  3. Hej – det är väl bra att dom inte ringt? Och du! .. du kommer att bli görsnygg i håret. Den där kompisen såg inte så trevlig ut, hoppas han håller sig i skinnet och är snäll mot dig. Kram

Lämna en kommentar

