Rebellen har vaknat

Ett dygn efter första behandlingen. Än är tanten på benen och frisk och kry. Vaknade kl 7 i morse och var hungrig. Förutom de vanliga mackorna, kokta ägget och kaffet bestod frukosten av en cocktail av piller mot illamående. Åtta stycken Betapred skulle lösas upp i en halv äggkopp vatten och så två olika piller till att skölja ner med vatten, minns inte vad de heter. När man läser på bipacksedlarna blir man alldeles matt av alla biverkningar man kan få, bara av dessa små piller. De kan till och med resultera i förstoppning, så för säkerhets skull har jag även fått droppar mot det. Lägg då till de biverkningar man kan få av cytostatikan… Det känns som att det inte behöver späs på i onödan, så jag har inte tagit några fler illamåendetabletter idag. Trots att jag fick klara direktiv om att de skulle tas både till lunch och kväll. De vet inte vem de har att göra med. Jag mår inte illa! Det kanske tar en ände med förskräckelse, men då får jag lära mig den läxan ”the hard way” och göra det rätt från början nästa gång. Jag får väl peta i mig tabletterna om jag mår illa och hoppas det räcker så.

Ringde Perukmakar-Marie idag för jag kunde med lite enkel matematik räkna ut att om det nu är på 17:e dagen håret börjar falla så är vi framme vid påsk. Fyra lediga dagar, även för perukmakare. Då vill inte jag sitta med håret i handen! Jag har därför bokat tid för rakning den 27/3, för att ha det överstökat. Då blir även peruken helt anpassad till mig. Som den är nu har den luggen åt fel håll, för alla peruker knyts åt samma håll. Tydligen har de flesta luggen åt höger, men det har naturligtvis inte jag och det tänker jag inte ha nu heller, även om hon nog tyckte jag var lite i besvärligaste laget med det (också). Spelade väl ingen roll tyckte hon och envisades med att jag väl i alla fall kunde ha den åt höger när vi provade ut. Men det spelar visst roll! Det blir ju stor skillnad! Har jag haft luggen åt vänster i 50 år tänker jag ha det nu också, så jag satt och tvingade håret åt ”mitt” håll hela tiden och hon kämpade på sitt håll. Gissa vem som vann den kampen till slut… Sen ska peruken också klippas till lite för perfekt frissa. Förresten, jag ska få en peruk till, som har en lite annorlunda frisyr, så jag har två att välja mellan. Jag kommer att vara snygg till påsk! :-)

För övrigt blev det inte så mycket mer gjort idag, hade tänkt städa lite innan jag däckar, men det var så fint väder så jag tog en promenad istället. Man kommer in i en sakta lunk, ingenting går särskilt fort, man har ju all tid i världen på sig med det mesta. ”Gör inte idag det du kan göra i morgon” blir filosofin. :-)

Återstår att se hur jag mår i morgon…

2 thoughts on “Rebellen har vaknat

  1. Här fick jag plötsligt den givna kopplingen till män och vilket håll de lägger snoppen i brallorna… Förlåt, bara blev så. Tror inte någon hade försökt tvinga dem att bära den på andra hållet bara för att de flesta har det så. Ok helt orellevant inlägg, det medger jag. :-)
    Så här kommer något av vikt: Ta dina förbannade medikamenter!! grr..

Lämna en kommentar

