Lära av misstag

Man lär av sina misstag! Frågan är om man kan lära sig av andras? Jag fick verkligen lära mig ”the hard way” och läxan får jag leva med resten av mitt liv. Mina misstag var
1) att hårdnackat vägra gå på mammografi
2) att tro att en knöl i bröstet känner jag väl själv
Hade jag gått till mammografin när jag fick mina kallelser hade jag kanske sluppit bli av med mitt ena bröst. Men envis som jag är så lät jag bli. Fråga nummer två är följaktligen; är det ett bra sätt att lära sig på? Svar: NEJ!

När jag var 40 sa min gynekolog att jag nu uppnått ”den åldern” där man måste börja kolla sig, så jag lydde och gick till mitt livs första (och sista trodde jag) mammografi. Det gjorde så vansinnigt ont och jag lovade mig själv att aldrig göra om det. Gynekologen har år efter år bannat mig och envisats med att säga att det vore bättre om jag lovade mig själv att göra dessa regelbundna kontroller…

Måste erkänna, han hade helt rätt. Det hade varit värt det obehaget några minuter vartannat år. För helt ärligt, man kan inte själv känna sin knöl förrän den är för stor. Min kollega hade fått en nyckelring när hon var på mammografi, den visar hur stor knölen måste vara för att du själv ska känna den. Jag har letat upp den på nätet och hittade den på Unilabs hemsida. Min knöl var storlek 1 och resultatet av det vet vi nu.

Pink_size_forl_ife

Genomsnittlig storlek på tumörer/förändringar som kan hittas:
1) När du själv undersöker dina bröst.
2) När en läkare undersöker dina bröst.
3) När du kommer på din första mammografi.
4) När du går på regelbunden mammografi.*
* Vid regelbundet återkommande hälsokontroll finns dina tidigare röntgenbilder att jämföra med vilket gör det lättare att upptäcka nya förändringar.

Unilabs har också en flyer med samma tema. Du kan hämta den här>>>

Såååå, för att vara lite moralkärring. Försök lära av mitt misstag istället för att göra ett ödesdigert eget, gå och kolla dig när du blir kallad! Har du inte varit på mammografi på flera år? Ring dit och boka en tid. Det är värt besväret. Tro mig! Jag ångrar mig idag, men det är liksom för sent nu.

Lämna en kommentar

