Hångel med dörrkarmen

Om grannarna mitt emot mot förmodan skulle titta in genom mitt köksfönster skulle de se en tant stå och hångla med en dörrkarm långa stunder, flera gånger om dagen. På grund av ”strama kärlsträngar” i armhålan går högerarmen inte riktigt att sträcka ut. Eller jo det går, om jag kämpar lite, därav hånglandet med dörrkarmen. Men det gör jävlusiskt ont! Det är som tusen nålar som sticker mig, från armhålan ända ut i tummen. Efter att ha hängt en stund vid dörrkarmen släpper smärtan, men det dröjer inte länge innan armen känns för kort igen. Jag kämpar på med att försöka sträcka ut flera gånger om dagen, så fort jag får tillfälle. Ärret stramar också och det känns som att ha för lite hud över bröstet.

Det är långtråkigt att gå hemma, jag är ju inte ”sjuk”. Inte än i alla fall. Det är väl bara en tidsfråga nu, innan jag får ett brutalt uppvaknande och inser hur allvarligt det här är, men än så länge har jag inte tagit det till mig, jag lever och mår precis som vanligt. Nåja, om man bortser från mitt hånglande med dörrkarmen förstås. Det måste vara nåt fel i skallen på mig. Minns att det var likadant när jag skulle operera ryggen för några år sedan, alla andra var jättebekymrade, medan jag ryckte på axlarna och sa ”vaddå då?”. Det löser sig väl, det har det ju alltid gjort. Det löste sig bra den gången och det kommer det att göra nu också. Så vad är problemet?

På fredag ska jag till onkologen och få besked på vad som väntar framöver. Det jag vet är att vecka 9 sätter behandlingen in. Det ska bli cellgifter och det ska bli strålning, dock har jag inte riktigt klart för mig vilket som ska ske först, eller om det ska göras parallellt. Jag har i alla fall bestämt mig för att denna gången ska Bertil följa med mig. De har sagt flera gånger att det är bra att ha en anhörig eller en vän med sig, men jag har velat gå själv. Dels har jag inga anhöriga, mer än Bertil som jag velat skydda och dels tycker jag inte det skulle kännas bekvämt att ha med en god vän. Men nu har jag kommit till insikt om att det inte längre går att skydda Bertil från det här, han måste få veta vad som väntar och då är det lika bra han är med och får samma information som jag.

Idag har jag i alla fall återtagit makten över dammsugaren och själv städat lägenheten för första gången på flera veckor. Dammsugit, skakat mattor, torkat golv, dammat och skurat badrum. Det är säkert bara bra för min arm att hålla igång med vardagssysslor. Bertil har såklart tagit hand om sitt eget rum och allt är skinande rent. Som belöning för vår gemensamma insats idag har vi varit och spelat biljard på eftermiddagen. En trevlig söndagssysselsättning och ett trevligt sätt att umgås på. Hade jag inte haft sådana problem med min rygg och numera även högerarm, hade jag föreslagit bowling. Det hade varit kul, jag är betydligt bättre på bowling än biljard, även om jag aldrig hade haft en chans att klå honom. Han brås på sin far, han är en superduktig bowlare. De två hade nog kunnat ge varandra en match.

Under alla våra rundor på diverse ansökningsformulär för sommarjobb återkommer frågan om truckkort. Jag erbjöd Bertil att betala ett sådant åt honom, så han ökar sina chanser att få jobb. Vill väl inte direkt påstå att han jublade av entusiasm över detta förslag. Men när gör han det egentligen? Vi får väl se om tanken kan mogna hos honom. Jag får väl ligga på lite och peppa honom. Han är ju så rädd för att prova något nytt. Det kan ju vara farligt… Jag hittade en inspirationsstege på en god väns blogg som jag just gav honom. Hoppas den kan peppa honom att våga lite. Tänk om han åtminstone kunde kravla sig upp till steg tre, vilket framsteg det hade varit!

icandoit

One thought on “Hångel med dörrkarmen

  1. Tja, alla har vi våra speciella fetischer… Om du nu går igång på dörrkarmar – vem är väl vi andra att dömma dig då? ;-) Kram på dig vännen, stretcha duktigt!

Lämna en kommentar

