I min ålder…

Plötsligt tilltalas jag lite varstans med ”i din ålder” är det si och så. Hos sjukgymnasten som förklarar mina besvär med ”i din ålder…” dessutom jämförde hon mig med ”andra damer” i min ålder. Damer?? Jag har en väninna som en gång, i ett ogenomtänkt ögonblick, beskrev mig som ljuv – det var ungefär lika malplacerat då som att kalla mig dam idag. Jag är ingen dam och kommer aldrig att bli en dam. Men i min ålder räknas man tydligen både som halvskröplig och som dam. Gynekologen var också snabb med att berätta att ”i din ålder…” Suck. Jag är tydligen i ”DEN” åldern nu. :((

Röntgen visar dock att jag lider av ”Spinal stenos” det vill säga en förträngning av ryggmärgskanalen. Jag hittade en jättebra sida om det här och där skriver man följande om symptomen

De typiska besvären av stenos är tilltagande besvär från benen vid gång, både i form av smärta, tilltagande svaghet och dålig styrsel i benen. Normalt har man inga eller små besvär i liggande eller sittande ställning, men däremot har man svårt att stå och gå. Typiskt för stenos är också att det inte räcker med att stanna och stå och vila (vilket är bra om man har bensmärtor på grund av kärlförändringar), man måste även sätta sig ner. Detta beror på att nerverna får mera plats när ryggen är böjd framåt. En annan praktisk konsekvens av detta är att det ofta går att cykla utan problem.

Så himla mitt i prick. Inte riktigt lika mitt i prick är det att det är främst förekommer bland 60-plusare. Och det är verkligen inte i MIN ålder!!! :((  Ja ja, det finns visst inget att göra, en operation är bara aktuell om man är jättedålig och verkligen inte kan röra sig, typ.

Jag har i alla fall inte allergi, något Bertil har. Fick idag recept på inhalatorer och nässpray. Tre av varje i en förpackning så han kan ha en här, en hos Åke och en i skolan. Till det facila priset av 1800:- för inhalatorerna och 343:- för nässprayen. Jösses! :((

One thought on “I min ålder…

  1. Ok, ok, ska ALDRIG säga något så dumt som att du är ljuv igen! :-) Men vilken skit att det inte går att göra något än åt din åkomma, så här i DIN ålder… Då får du fortsätta att knapra smärtstillande eller? Kram

Lämna en kommentar

