Obotlig tidsoptimist

Jag har en son som inte har något som helst tidsbegrepp, trots att han är dryga 15 år gammal. Idag sattes det nog världsrekord i tidsoptimism. Det började med ett sms "Kan jag va med Calle idag?" Visst sa jag, var ska ni vara? Han skulle följa med Calle hem, Calle bor på Kirseberg…

Min första fråga är då: Får du mat där?
B: nä…
Jag svarar: Ok, men då får du vara hemma kl 18, då äter vi.
Bertil: Japp, jag går därifrån kvart i.

…???… Hur tänkte han då? Vi snackar Kirseberg här… inte ens en taxi tar honom hem på 15 minuter därifrån.

Jag svarar: Men det går ju inte det tar minst 45 minuter med buss.
B: Oj…

Sen hände det inte mer, varpå jag så småningom sms:ade igen och frågade hur det blir, skulle han med Calle?

B: Jaa
Jag: Ingen träning idag då?
B: jo det hinner jag

…???… träningen börjar 18:30…

Jag: men du har ju ingen cykel (trodde den stod kvar hos pappa för det regnade idag)
B: jo, jag ska hem och hämta ett spel först innan jag åker till Calle

…???…

Nu var jag nära ett sammanbrott. Han slutar skolan kl 15, i bästa fall kommer han ut direkt (vilket i ärlighetens namn sällan händer) och kan vara hemma tidigast 15:30 för att hämta sitt spel – i bästa fall… Har han sen tur att få en buss direkt är han med ännu mer tur hos Calle vid 16:15-tiden. I bästa fall, men knappast troligt. För att hinna hem till 18 måste han åka därifrån absolut senast 17:15, vilket skulle innebära att de hade skulle få max en timme på sig att först installera ett spel på datorn och sen spela…

Jag orkade inte skicka fler sms så jag ringde honom istället och frågade hur han tänkte sig hinna med allt det och vad han trodde de skulle få ut av det? Bad honom fundera ett varv till. Det hela slutade med att han tog en annan kompis med sig hem istället.

Ordet tidsoptimist räcker liksom inte till för att beskriva hans tidsbegrepp, eller snarare brist på…

Lämna en kommentar

