Huslig

Jag minns februari från tidigare år när jag har suttit och njutit av värmande vårsol på balkongen. Det känns just nu väldigt overkligt. I år har det ännu inte funnits en enda dag med värmande vårsol. Dock fick jag den lysande idén igår att utnyttja balkongen till något annat, innan Kung Bore släpper sitt grepp om vintern. Förutom veckans städ- och tvättbestyr, bestämde jag mig plötsligt för att avfrosta frysen! Perfekt att slänga ut allt på balkongen utan att riskera att maten förstörs.

När jag nu ändå var igång med husliga bestyr och hela köket var upp och ner satte jag även igång med att baka en schweizernötkaka som jag tänkte bjuda på när vi har styrelsemöte på tisdag. Den kakan blev jag (och en hel drös andra människor i min närhet) jättenyfiken på när jag såg programmet "Halv åtta hos mig" på TV4. Det såg så gott ut! Charlotte på jobbet kastade sig genast över receptet och bjöd på kakan dagen efter och Susanne har testat det till nyår. Jag kan lova att kakan är mums! Mycket söt, men ack så god. Och framför allt enkel att baka, till och med jag klarar det. ;) Sanne som bakade den på TV4 hade hemmagjord glass till, men det går precis lika bra med vispgrädde. Det finns en gräns för min huslighet. :))

För den som inte tittat på "Halv åtta hos mig" kan jag rekommendera programmet. Fyra för varandra okända människor bjuder varandra på middag en kväll i taget och får sen sätta poäng på varandra. Vinnaren får 15 000. Det är rätt kul att se vanliga människor, i vanliga kök, bjuda på sina favoriträtter. Ibland får det till ett väldigt roligt gäng, ibland är de jätteduktiga, ibland går det åt skogen. Och Helge Skoog som kommentator gör ju inte programmet tråkigt direkt. Ett småtrevligt halvtimmesprogram fyra kvällar i veckan. Tiden? Halv åtta såklart…

Lämna en kommentar

