Ensamma mamman

Idag är det den stora dagen för Bertil! Idag kan han inkassera sin sista konfirmationspresent. Han befinner sig just nu på Kastrup tillsammans med farmor och farfar, i väntan på avgång för planet som ska ta honom till Tunisien och kusinerna som har lägenhet där. Och gissa om han har längtat! Det är 1½ år sedan han träffade sina kusiner… De båda killarna har vuxit till unga män (18 & 16 år) och är inte längre några småpojkar. Jag hoppas att Bertil inte blir besviken.
 
I Tunisien är det cirka 35-40 grader varmt och strålande sol. Bertil som är en blek kille, som får soleksem och bränner sig lätt, har de senaste två veckorna fått uthärda så mycket tid som möjligt på stranden med mig. Till och med dagar hos pappa har han fått avbryta ett par timmar för att komma ner till mig på stranden. Detta då hans pappa på inget vis i världen kan tänka sig att göra en uppoffring och ta med sonen till stranden själv. Nu har Bertil i alla fall blivit av med soleksemen, de brukar komma de första dagarna, han har även börjat anta en svag färgskiftning. Jag hoppas innerligt att han framförallt slipper några kliande prickar där nere men även att han slipper bränna sig. Jag har i alla fall gjort allt vad jag har kunnat för att förbereda honom för solen. Vilken tur vi har haft med vädret som har gjort detta möjligt! Nu är han utrustad med solskyddsfaktor 30, svalkande gel och kylbalsam. Dessutom har han med sig ett gäng gamla t-shirts att ha på sig och bada i under de värsta timmarna på dagen. Mer kan jag inte göra.
 
Själv ska jag idag ligga på stranden alldeles själv, utan att behöva spela boccia och strandtenns. Bara ligga där och njuta och läsa en bok i lugn och ro. Bara göra precis vad jag vill, utan att ha dåligt samvete för att Bertil har tråkigt. Men visst, jag kommer ändå att sakna min lille kille, nåja så liten är han inte längre, om cirka 5 cm har han växt förbi sin mamma. Nästa vecka kommer det visst ett väderomslag, det blir svalare. Inte mig emot, det är i varmaste laget för mig nu. Tyvärr innebär visst det svalare vädret även en massa regn och DET kan jag vara utan. Men, men, jag får väl passa på att städa och göra lite andra måsten som jag hade tänkt göra under semestern.
Lämna en kommentar

