Denna FÖRBANNADE skola!

Jag blir komplett gaaalen på skolan och dess ”pedagoger”. De vet för f*n inte vad pedagogik är för något. Och jag vet inte hur jag ska kunna förklara det här så någon annan än jag själv begriper vad det handlar om, men jag ska försöka.

I Bertils skola jobbar de under 4-veckorsperioder med olika projekt. Det är STORA omfattande projekt, som man som förälder blir alldeles matt när man ser. Jag säger bara, hade jag fått en sån uppgift hade jag gått och hängt mig… Bertil har alltid haft svårt för att fatta dessa projekt och har aldrig riktigt fått kläm på hur han ska jobba och vad det är han ska göra. Varje projekt har han lämnat in flera veckor för sent för han har inte fattat och jag har inte heller kunnat förklara för honom. Han är tyvärr lite mesig när det gäller att fråga när han inte förstår och det har vi pratat mycket om. Han måste våga fråga.

Å andra sidan har de i skolan fått detta klart för sig och då tycker jag att man som pedagog borde vara extra uppmärksam och verkligen kolla så han har förstått och se till att han kommer igång på ett bra sätt. För gör han bara det så brukar det gå hur bra som helst. I våras hade jag en ganska irriterad diskussion med en av hans lärare, Micke, som nu är hans ansvarspedagog – dagens motsvarighet till klassföreståndare (suck, vad var det för fel på klassföreståndare?). Jag hade den gången förvarnat honom om att Bertil behövde lite hjälp, att han lätt missförstod saker och att han inte vågade fråga. Jag bad Micke vara uppmärksam och hjälpa Bertil… När projektet var inlämnat fick jag ett mail från Micke som började så här: ”jag har nu fått in hans arbete och måste tyvärr säga att du hade rätt”. Under diskussionens gång visade det sig att han inte alls brytt sig om vad jag sa från start för han ”ville bilda sig en egen uppfattning”. PUCKO! Tack vare det misslyckades Bertil med ännu ett projekt och hans självförtroende sjönk ännu mer.

NU har de fått ett projekt som heter ”Staten det är jag” och de ska leta upp och skriva om ”Händelser som skapade Sverige”. JÖSSES! Han är 12 år! För mig är händelser som skapade Sverige till exempel när det infördes allmän rösträtt, kvinnlig dito, Per Albin och folkhemmet, Gunnar och Alva Myrdal och sånt. Efter en vecka kom Bertil hem och sa att han nu visste vad han skulle skriva om – DEN 11 SEPTEMBER! ??? Det hade han fått godkänt av fröken att göra. ??? Vaddå, hur har det skapat Sverige? Jag blir så trött. Då förklarade både jag och hans pappa att det nog inte det bästa valet. I fredags kom han hem med papper om första och andra världskriget och mellankrigstiden, samt en hel historiebok utan direktiv. Utifrån detta skulle han alltså få fram hur detta påverkat Sverige till att utvecklas till det vi har idag. Jag blir så trött.

Idag bad jag Micke, som förvisso denna gången inte är Bertils handledare, om hjälp för Bertil att komma igång. Nämnde också min tankegång kring Sveriges utveckling och frågade om jag krånglade till det. Slutligen ställde jag frågan om det inte hade varit bra om han var hans handledare i projekten eftersom han ju vet på ett ungefär hur Bertil fungerar. Svaret jag fick är hårresande! ”jag har vidarebefordrat mejlet till Sofie som dessutom sagt till mig att Bertil under handledning skulle jobba med världskrigen. Hon gav läxa till nästa gång. Elever ska kunna jobba ihop med alla pedagoger. Jag har gett honom material i fredags och historieboken.”

Vad är det för fel på dagens skola? Jag håller med om att barnen måste kunna arbeta med alla pedagoger, men FRAMFÖR ALLT måste väl pedagogerna kunna jobba med alla sorters barn och anpassa undervisningen efter individuella behov? Och med tanke på att Bertil fortfarande efter 14 dagar inte kommit någonstans med sitt projekt undrar jag hur det står till med pedagogiken på skolan. Ska varenda jävla ”pedagog” själv bilda sig en uppfattning om varje elev när det finns tydliga indikationer på att en elev behöver extra hjälp? Och att sätta några papper om världskrig i handen på en 12-åring och tro att han med hjälp av det ska kunna förklara hur Sverige utvecklats utifrån dem är horribelt. Det hade inte ens jag klarat – som annars är en mycket klok och förståndig kvinna. ;)

Jag skickade mina ilskna synpunkter till herr ”pedagog” med kopia till rektorn. Det kan knappast vara MITT jobb att se till att Bertil får rätt på sina projekt. Det måste väl för fasiken ändå vara skolans ansvar? Fortsättning följer…. SKRIIIIIIK!

One thought on “Denna FÖRBANNADE skola!

  1. Hejsan!!!!
     
    Jag har också en 13-åring.
    Det du beskriver gör mej så upprörd ! så förbannad.
    Man går i skolan för att lära sig och skolan har skyldig het att utbilda barn, ungdommar.
    Den där Micke tycks int fattat sin del i den här uppgiften som lärare.
     
    Det är stort för de flesta barn, att börja högstadiet. Ofta blir det en ny skola 
    och många nya elever som möts i nya klasser.
    Dessutom så kommer de in i puburteten , då hormonerna hoppar friskt omkring i deras kroppar.
    De växer kraftigt på alla sett. Fötter som för bara ett kort ögonblick sedan, hade samma storlek som mej.
    Är nu stora båtar med storlek43.
    Det är inte lätt att samtidigt plötsligen klara att ta ansvar och hinna med massor av information som ges.
    Att klara de stora uppgifter som skiljer sig ganska så mycket från tidigare år.
    Min son har dessutom Dyslexi(läs o skrivsvårigheter) i det handikappet ingår ofta svårighet att ta för lång info.
    Eller att skriva av från tavlan, det blir hellt omöjligt om läraren skriver på tavlan och samtidigt pratar om annat 
    för då hör han inte vad hon säger.
    Man har rätt att få läromedel inspelade på cd-skiva. och man kan få proven muntligt om man tycker det är svårt att läsa.
    Man kan då även få ge svaren muntligt till läraren. Jag arbetar ganska mycket med sådana frågor för skolan
    så hör av dej om du behöver mer tips
    Kram från Kristina

Lämna en kommentar

