Tagen på bar gärning

Jaha, för mig är nu julen över, medan den för alla andra inte ens börjat. Vi har haft vår julafton, som vanligt en dag för tidigt eftersom Bertil alltid firar julafton hos farmor, med kusinerna från Stockholm. Så igår kväll hängdes det upp julstrumpa och det pirrade i den lilla magen. Han fick vara uppe länge så han skulle bli riktigt trött och kunna somna lätt. Men jag satt ändå uppe tilll 00.30 innan jag kände mig säker. Sen kunde jag i lugn och ro lägga paket under granen, borsta tänder och till sist smyga in de två sista paketen till strumpan. I samma stund som jag la sista paketet i strumpan hördes dock en skadeglad liten röst bortifrån sängen: "Jag VISSTE att det var du!!!". Snopet. Jag som försökt få honom att tro på tomten i ett år till, även om det var flera år sen han sa att det inte fanns någon…
 
Idag har det således varit julmiddag, dansk fläskesteg med rödkål och annat mums tillsammans med Åke. Och så julklappsutdelning… årets höjdpunkt. Bertil blev alldeles stum när han förstod att det var en riktig mobiltelefon i paketet. Han bara gapade, tittade misstroget på mig och undrade "Är den från DIG mamma?". Jag som alltid sagt att han inte behöver en. Det tycker jag fortfarande inte han gör, men ibland hade det varit bra om han hade. Så nu har han det. Inget fancy, men det går att få kontakt.
 
Nu är han utflugen, har förhoppningsivs jätteskoj med kusinerna och vi ses igen på tisdag. Då kommer nästa höjdpunkt. Katarina som flyttade till Norrtälje i höstas kommer på besök i 9 dagar. Det ska bli jättekul, både för honom och för mig, för vi saknar henne båda två. Hon har gått som en dotter i huset och det blev tomt när hon försvann. Det blir en fin avslutning på år 2006 – den bästa tänkbara!
Lämna en kommentar

