12 år fyllda!

Idag har vi fyllt 12 år, Bertil och jag. Men den ende som blev firad var förstås Bertil, ingen tog någon notis om mig. Fast jag kände mig ändå som en vinnare, eftersom jag hade turen att bli mamma till min underbare son för 12 år sen. Firandet denna gången började aningen i tidigaste laget förstås…
 
Traditionen trogen satt jag uppe till sent igår för att komma så nära 12-slaget som möjligt innan jag började ta fram alla hans paket. Jag har nämligen tagit över den tradition jag själv är uppväxt med, att när man vaknar på morgonen ska golvet vara fullt med paket. Skillnaden, nu och då, är dock att Bertil inte vaknar på morgonen, han vaknar mitt i natten… En annan skillnad är att jag – på min tid som barn – packade upp mina paket i mitt rum och började leka med innehållet, medan Bertil släpar in allt i min säng och öppnar det där. 
 
Igår kämpade jag med tröttheten tills klockan var nästan 23.30, men sen gick det inte längre, så jag började göra mig klar med tandborstning och det sista jag gjorde innan jag skulle krypa ner i sängen var att lägga fram alla Bertils paket. Försök smyga med prassliga paket mitt i natten… Efter ungefär hälften av paketen förstod jag att Bertil var vaken när han vände på sig. *suck*. Men han höll masken och jag med. Väl inne i min säng resignerade jag, laddade kameran och satte mig att vänta, det var bara att inse att jag misslyckats med mitt uppdrag även i år. Det gick ungefär 43 sekunder innan han stod i dörren med ett lyckligt leende på läpparna och famnen full av paket. Det är så härligt att se detta lyckliga födelsedagsbarn stråla, trots att det blev på fel dag. Man blir glad inombords.
 
Nu har vi haft födelsedagsmiddag med pappa, Katarina och Susanne. Jättemumsigt och Bertil hade bakat en suveränt god kladdkaka till efterrätt. Han har landat lycklig i sin säng och är nöjd med dagen. Nu väntar kalas för kompisar på söndag, men innan dess har vi en lite sorgsnare fest framför oss. På lördag ska vi ha avskedsfest för bästa kompisen, Katarina, som ska flytta ända till Norrtälje. Det kommer att infinna sig en stor sorg och saknad efter henne, både för Bertil och för mig. Hon har gått som en dotter i huset i många år och är en supergo tjej. Vi kommer att gråta stora tårar! Men den tiden den sorgen, nu ska vi glädjas åt en lyckad födelsedag istället!
Lämna en kommentar

