Utredning pågår

Jaha, då har man hamnat i Försäkringskassans klor. Sjukskriven 25% i över ett år på grund av värk, då är det nåt lurt enligt deras sätt att se på saken. Mitt största problem är att jag räknas som arbetslös, trots min timanställning. Därmed måste FK bedöma mig gentemot hela arbetsmarknaden och ”normalt förekommande” arbeten där. Vad är ett normalt förekommande arbete??? Skulle jag ha ett onormalt arbete nu? Man blir så trött…

Nåväl, första ronden vann jag, de insåg (efter ett två sidor långt överklagande) att de inte kunde dra in min sjukpeng som de hade tänkt. Rond två heter då ”Försäkringsmedicinsk utredning”. Denna utredning består av två olika läkarbesök samt ett besök hos kurator. Del 1, idag, var besök hos Dr Psykiater. HU! Vad kan han göra åt min värk? Ska man nu bli satt med tvångströja på dårhus? Vad säger man till en sån, under en timme, så att han ska fatta att jag inte simulerar?

Jag har absolut inga förutfattade meningar om psykiatrer, men kände ändå en viss rädsla för att bli bedömd som en lat, hysterisk klimakteriekärring som bara vill gå och drälla. Så – med viss bävan – begav jag mig då dit, man får nämligen inte lov att tacka nej, då blir man utförsäkrad direkt. Prick 8.30 blev jag inkallad och en timme och 10 minuter senare gick jag ut med kommentaren från honom att han skulle meddela FK att de ska lämna mig ifred och låta mig arbeta så mycket jag kan och orkar. :)) *puh* Tack för det! Dessutom fick jag ett tips om ett nytt läkemedel som kanske kan hjälpa mig bli av med en del av värken. Jag ser fram emot att få testa det.

Om några veckor väntar besök hos ortoped, ett besök jag sett fram emot. Men Dr Psykiater gav mig inga förhoppningar om att ortopeden skulle kunna göra något för mig. Så jag får väl gå dit och se glad ut ändå och därefter ska kuratorn kurera mig, eller vad nu en kurator gör…

Lämna en kommentar

